Fem skäl att börja med datadriven marknadsföring

Ögon

Datadriven marknadsföring, Loyalty Management och Big Data är buzzwords som du säkert hört den senaste tiden. Förmodligen ihop med spektakulära exempel på hur de kommer att revolutionera alla branscher, och helst redan igår. Som när varuhuskedjan Target genom dataanalys och automatiserade erbjudanden skickade hem kuponger på graviditetsprodukter till en 17-årig tjej – som inte hunnit berätta nyheten för sin familj ännu.

Bortom hypen och alla sensationella case, exempel och skrönor ligger som så ofta en verklighet som i och för sig är mindre dramatisk och mycket långsammare, men som nog ändå håller på att förändra åtminstone reklambranschen. Här får du några exempel på hur, och fem bra anledningar att börja bygga upp din kunddatabas eller ditt lojalitetsprogram.

5) Sluta gissa vilken din målgrupp är

Många marknadsavdelningar har lagt miljoner på segmentering, målgruppsundersökningar och tester. I alla år har det varit enormt krångligt att reda ut vilka som är ens kunder eller borde vara det, vilka grupper som handlar mest, vilka som återkommer oftast, och hur man ska nå dem.

Med en egen kunddatabas är mer än halva det jobbet redan gjort. Visst, du måste fortfarande analysera och gräva i all den där datan och göra ett segmenteringsjobb. Men allt som oftast är det ganska snabbt gjort att åtminstone hitta dina bästa kundgrupper, och börja rikta dina kommunikationsinsatser mot dem.

4) Omedelbar feedback

TV-reklamen lanseras och går i tio veckor. Butikerna rapporterar in sina resultat en månad efter avslutad kampanj. Siffrorna går in i kvartalsbokslutet och kan analyseras ytterligare en månad senare. Hur mycket har hänt under tiden?

När försäljningen är direkt kopplad till marknadsföringen OCH de identifierade kunderna är också resultatet av en insats tydlig. Du får helt enkelt svar direkt på hur bra effekt dina investeringar ger.

Det i sin tur skapar också nya möjligheter, som med A/B-testning, där vi kör två (eller fler) annonser samtidigt och sedan väljer den som går bäst. Eller så kallade tvillinganalyser, där bra respons från ett fåtal kunder av en viss typ ger dig möjligheten att rikta likadana budskap eller erbjudanden mot de kundernas ”tvillingar”, det vill säga andra personer av samma typ.

3) En egen mediekanal

Villkoren för reklamköpare blir allt tuffare. Med tidningsdöden, tv-kanalernas förlorade räckvidd och förändrade mediekonsumtionsbeteenden blir det dyrare för varje år att nå den önskade målgruppen.

På lång sikt finns bara ett enda sätt att lösa det problemet: bygg upp en egen kommunikationskanal där du kommunicerar gratis eller nästan gratis.

Det är ett av de främsta skälen att bygga upp sin kunddatabas eller sitt lojalitetsprogram. När du får kontaktuppgifter och information om dina kunder får du också tillåtelse att prata med dem.

Alla kanske inte kan bygga upp en egen Youtube-kanal med fyra-fem miljoner prenumeranter, som actionkameraföretaget GoPro eller Sonys spelkonsol Playstation.

Men bara att ha en stor databas med mejl- och postadresser räcker långt om du tar vara dem, och ser till att komplettera dem till kompletta kundprofiler.

2) Robotarna är bättre på reklam än du

Automatiseringen sveper över de flesta branscher och reklamen är inget undantag. Och robotarna har en stor fördel jämfört med oss: de tröttnar inte. Du kanske fortfarande måste skriva texterna åt dem och lära dem jobbet, men har du väl gjort det kan de baserat på en trigger bearbeta kunderna.

Ett vanligt sätt att jobba med automation är att sätta upp en händelsekedja där en kund får en tidsbegränsad rabatt på nästa köp direkt efter ett köp, sedan en påminnelse om att utnyttja rabatten, och därefter erbjudanden på produkter som liknande kunder varit intresserade av.

Men automatisering är egentligen bara en mekanisering av det som är kanske den allra främsta anledningen att lära sig om datadriven marknadsföring, nämligen …

1) Oslagbar relevans

Mer än nånting annat innebär en datadriven ansats till marknadsföringen att du ökar relevansen. Vad betyder det? Tja, det kan handla om betydligt mer än kafferabatt på morgonen.

Med tillräckligt mycket data och information om dina kunder kommer du snart att kunna ligga steget före varje gång, precis som exemplet med Target i ingressen.

Du kan förstås skicka budskap eller erbjudanden baserat på triggers som väder, högtid, eller plats. Du kan förutspå vilka produkter kunden kommer att tycka är intressanta, när hon är på väg nästa gång, vad som kan locka tillbaka henne när hon slutat handla, och ge ett födelsedagserbjudande.

Sammantaget ger det inte bara ökad försäljning – relevant kommunikation bygger också varumärket, ökar penetrationen och genomslagskraften för marknadsföringen och stärker relationen. Det vill säga skapar verklig lojalitet.


Nyfiken på hur Care of Haus Loyalty kan hjälpa dig med kundklubb eller lojalitetsprogram? Klicka här!

Joakim Broman

Joakim Broman

Copywriter