Är din kundklubb värd att betala för?

Amazon Prime

Amazon Prime har satt en ny standard för kundklubbar. Läs mer om en klubb som är så bra att kunderna gärna betalar en prenumerationsavgift.

2005 lanserade Amazon.com – en jätte inom e-handel redan då, numera en gigant – sin tjänst Prime. Ett medlemskap kostade 79 dollar om året (ca 650 kr i dagens penningvärde) och innebar helt enkelt gratis frakt. På ett sätt en ganska rimlig kundklubb: de som handlar mest får helt enkelt göra kalkylen om priset är värt det.

Drygt tio år senare har Amazon inte bara lanserat tjänsten i fler länder, utan också adderat en hög med förmåner i medlemskapet: gratis tv-, film- och musikstreaming, e-böcker, partnersamarbeten (t ex med gamingvideosajten Twitch.tv), förtur till reaerbjudanden och exklusiva produkter. Och så klart gratis 2-dagarsfrakt för allt du köper på sajten.

Priset har stigit till 11 dollar i månaden eller 99 dollar för hela året, vilket i och för sig är en del pengar. Men jämför man med streamingtjänster som Netflix (8 dollar/månad), Spotify (99 kr/månad) eller Hulu (8 dollar/månad) börjar det se ut som en ganska bra deal.

Amazon Prime är en bra illustration av en trend som pågår på många marknader: återköpskunden (lojaliteten) är så värdefull att det i sig motiverar ett breddande av din affär. Amazon började inte streama video för att konkurrera med Hulu, HBO och Netflix, utan för att ge mervärde till sina kunder. Om de sen kan börja producera egna tv-serier (som ryktats) och faktiskt börja konkurrera på den marknaden – visst, då är det bara att köra på. Men streamingtjänsten i sig behöver inte vara lönsam om den driver trafik till e-handeln.

Till sist, en liten varning. I ett tidigare inlägg diskuterade jag en modell där kundens värde av att vara med i en klubb ställs mot kostnaden att erbjuda värdet. Genom att ta ut en avgift sjunker kostnadskolumnen. Men när din klubb får ett pris kommer dina kunder också att vara mer kritiska till vad de får ut av den. Ta till exempel en titt på reaktionerna H&M fick när det häromåret uppdagades att det kostar 60 kr att vara med, om du inte handlar för minst 2 000 kr om året …


 

Nyfiken på hur Care of Haus Loyalty kan hjälpa dig med kundklubb eller lojalitetsprogram? Klicka här!