Akademibokhandeln – Bokrea

Utmaning

Akademibokhandeln ville göra något de inte hade gjort förut – nämligen ta fram en digital bokreakatalog och äga bokrean på nätet. Målet var att dyka upp på Googles förstasida vid en sökning på ”bokrea” och att öka totaltrafiken på akademibokhandeln.se med 25 procent.

Lösning

I och med det ökande mobilsurfandet blev det naturligt att en webbplats som fungerade lika bra i mobil och surfplatta som i webbläsaren. Vår lösning blev därför en responsiv webbplats som fungerade i alla enheter. Konceptet, som vi satte till ”böckerna du inte visste att du ville ha”, togs ut bland annat genom att vi visade de minst klickade böckerna och att besökaren lätt och genomgående på webbplatsen kunde slumpa fram böcker.

Den totala trafiken till akademibokhandeln.se ökade med hela 69 procent under bokreaperioden. Kampanjwebben dök upp överst på Googles förstasida vid sökning på ”bokrea” och dessutom dök den upp på förstasidan vid sökningar på flera av bokreans populäraste titlar.