Aroseken

Aroseken behövde ta sin externa kommunikation till nästa nivå.
Vi gav dem en ny, modern grafisk profil med helt nya färger, typsnitt, bildspråk och mönster.

Alla tiders boende

I 60 år har Aroseken varit Västerås största småhusbyggare. I samband med en omorganisation hösten 2016, kände de ett behov av att modernisera och uppgradera sin kommunikation. Vi fick äran att hjälpa dem med en ny grafisk profil, tonalitet, nytt bildspråk, kampanjkoncept, samt formgivning och struktur av den nya webbplatsen. Tillsammans med en modig kund har vi haft målsättningen att ta fram modern kommunikation som sticker ut i en traditionell byggbransch.

Logotypen fick behålla sin väletablerade form, men förnyades med en sober grön nyans, samt en antracitgrå text, mer behaglig för ögat.

Arosekens slogan ”Alla tiders boende” har funnits länge som ett löfte om hållbarhet och stabilitet, och anspelar på Arosekens långa tradition av bostadsbyggande i Västerås. Vi valde ett nytt, personligt typsnitt med handskriven känsla.

Vi kompletterade profilen med ett nytt grafiskt mönster som tar avstamp från logotypen med associationer till hustak och Arosekens kärnverksamhet. Profilfärgerna byttes ut till behagliga, pastelliga nyanser som enkelt kan kombineras med varandra. Typsnitten ersattes med två nya som ytterligare lyfter känslan av en professionell, modern och personlig husbyggare.

Ny webbplats

Aroseken behövde en användartillvänd webbplats med ny funktionalitet. I arbetet fokuserade vi på att göra webben tilltalande och logisk ur kundens perspektiv och ta fram användarvänlig design i linje med den nya profilen. Vi skapade också en plattform för content med möjlighet till spridning i sociala kanaler.

Kampanj med rum för vardagen

Bostadsområdet Gotö var fortfarande en något okänd spelare på Västerås bostadsmarknad. Det ligger ett stenkast från populära  och familjevänliga Barkarö. Även Gotö är byggt och planerat av arkitekten Peter Stenberg för barnfamiljer med längtan till en gräsmatta. Konceptet för att sälja totalt 100 nybyggda hus bygger på kombinationen med drömmen om livet på landet och närheten till pulsen i stan. Det bästa av två världar.

Vi producerade animerade digitala och tryckta annonser med en intensiv lansering av Gotö i flera kanaler – PR, annonser i lokalpress, banners och annonser på lokala nyhetssajter, Hemnet, Facebook, Instagram, digitala skärmar i Västerås köpcenter och på trafikskärmar.