Ett steg mot en eldriven framtid

Brittiska företaget MUTE startades av ett gäng entreprenörer med förflutet inom scooter- och logistikbranschen. Efter några mindre pilotprojekt i Asien och Australien ville man nu ta klivet upp på den globala marknaden. Det gällde bara att först övertyga och hitta villiga investerare. För detta behövdes ett starkt och trovärdigt kommunikationskoncept.

Utmaning

MUTE är ett brittiskt företag som lanserar ett nytt koncept för eldrivna scootrar och cyklar, som både privatpersoner och företag kan leasa och hantera via en app. I storstäder som London innebär det enorma fördelar för t ex budföretag att röra sig smidigt och utsläppsfritt.

När MUTE kom till oss hade de redan testverksamheter i Kina, Indonesien och Australien. Vårt uppdrag blev att hjälpa dem slå sig in i London, för att senare utvidga i England och Europa. För detta behövdes kapital, 800 000 pund, som man hade bestämt sig för att skaffa via crowdfunding-sajten Crowdcube.

Behov av tydlig kommunikation

Inför detta var MUTE tvunget att tydligt och effektivt, med trovärdighet, kommunicera sin idé, sin nuvarande situation och sina framtidsplaner.

Vårt uppdrag blev att samla all fakta kring bolaget, och förpacka konceptet på ett begripligt och attraktivt sätt som skulle kunna intressera privata investerare.

Lösning

En film och en tydlig affärsplan

På några få veckor uppnådde MUTE en finansiering på ca 120%. Det står klart att crowdfundingen blivit en succé.

Care of Haus har under hela processen stöttat ägarna och ledningen av MUTE och tagit fram ett digert presentationsmaterial som varit avgörande för dessa entreprenörer med begränsat kapital men obegränsade drömmar.

Ibland är det svårt att säga exakt hur mycket vår kommunikation har betytt för en kund. I det här fallet står det klart: MUTE har lyckats få in över 800 000 pund, och kan nu ta nästa steg mot en ny värld av energieffektiva, miljöanpassade leveranser och persontransporter.

Se filmen här: