En kundklubb som ger kunskap

NetOnNet ville starta en klubb för sina trogna kunder. Men som lågprisaktör i en redan prispressad bransch hade NetOnNet en speciell situation. Uppdraget: ta fram ett kundklubbskoncept som lockar med något annat än de redan låga priserna.

Uppdraget

Att utforma den nya kundklubben från idé till lansering. Det innebar strategi och analys av kunderna och deras behov, visuell identitet och kommunikationskoncept. Och slutligen en lanseringskampanj.

En strategibaserad lösning

Care of Haus byggde en ny strategi för kundklubben. Den hade tre syften:

1. Öka relevansen för NetOnNets kommunikation
2. Öka NetOnNets trovärdighet
3. Höja värdet på att vara kund hos NetOnNet

Vi ville alltså skapa fler anledningar att gå med i kundklubben, utöver de redan låga priserna.

Strategin mynnade ut i at klubben skulle ge bättre hjälp att handla från lagerhyllan. Vi skapade kundfördelar som att medlemmar får sitt kvitto sparat automatiskt, och 90 dagars öppet köp. Dessutom en snabbkö till supporten och personlig köphjälp över telefon.

Kring detta byggde vi identiteten, som hämtade inspiration från de kända kartongerna och konceptet ”Lite mer hjälp”. Namnet på den nya kundklubben blev Klubbhyllan, en naturlig fortsättning på det större reklamkonceptet om att handla direkt från lagerhyllan.

Idén som spetsade erbjudandet

Under arbetets gång växte en idé kring det här med att öka trovärdigheten och verkligen hjälpa kunderna. Vore det inte fint att bjuda på bra köpguider, trendspaningar och recensioner? Eftersom kunden får göra en del av jobbet själv och plocka från lagerhyllan, hade många uppgett att de ibland saknade hjälp att hitta det de sökte. Inte från pushiga säljare, utan RIKTIG hjälp, kunnig hjälp från någon man kunde lita på! Den hjälpen ville vi bygga in i kundklubben och ge NetOnNets trognaste kunder.

Snart hade NetOnNets Experterna tagit form. En panel med kända expertprofiler, var och en med sin specialitet, som producerar guider, filmklipp, artiklar, blogginlägg och trendspaningar. Innehållet är av hög klass – ambitionen har varit att människor skulle vara beredda att köpa en tidning med innehållet. Därmed har kunderna fått ytterligare ett starkt skäl att bli medlemmar.

Resultatet

Klubben smyglanserades på en lagershop under hösten och implementeras gradvis under 2017. Kunderna kan bli medlemmar via nätet och på plats i NetOnNets lagershoppar där identifierade medlemmar redan nu står för kring hälften av handeln.