SM i vattenrutschbana

Hur får man ett nylanserat evenemang att synas så mycket som möjligt i media? Vad behövs när evenemanget i fråga är SM i vattenrutschbana? Nyckeln är att ta sig själv väldigt seriöst.

Bakgrund & utmaning

Att öka kännedomen och intresset för ett badhus i dagens stora utbud av underhållning och aktiviteter är svårt. Man behöver något som får folk att reagera. Lösningen: Vi skapade SM i Vattenrutschbana. Mästerskapet anordnades på Kokpunkten Actionbad och ägde rum för första gången 2016. Evenemanget blev uppmärksammat i media och på ett sätt en succé redan 2016, men till 2017 ville Kokpunkten ta SM till en ny nivå. Målet var att SM i vattenrutschbana skulle få uppmärksamhet och legitimitet i medier på samma nivå som andra svenska mästerskap. Utmaningen var att skapa så mycket PR som möjligt för SM och Kokpunkten. Men hur får du media att skriva om SM i rutschbana?

Lösning

För att skapa spridning i gammelmedia så bestämde vi att all kommunikation om mästerskapet skulle ha en genomgående seriös ton och behandla evenemanget som om det vore ett etablerat svenskt mästerskap. Med mål att skapa uppmärksamhet och bygga upp kännedom runt om i landet så lät vi PR-arbetet få en lokal anknytning. Vi genomförde intervjuer med mästerskaps-deltagare från olika städer runt om i landet. Dessa intervjuer spreds sedan till lokalpressen i de städer deltagarna kom ifrån. Efter varje avgjord deltävling skickades det ut pressmeddelande med resultat från de olika kvalen för fortsatt uppmärksamhet samt uppbyggnad av seriositet för mästerskapet.

För nationell spridning så skapades Facebook-content där vi intervjuade förra årets vinnare av SM, vi spelade in reklamfilmer som lyfte mästerskapet samt en film som sammanfattade förra årets tävling. Vi bjöd sedan in medier till att rapportera direkt från SM-finalen på Kokpunkten för att få ytterligare seriositet och mästerskapskänsla. Det gjordes dessutom ett samarbete med Expressen TV så att tittare kunde följa hela tävlingen live.

Resultat

SM i vattenrutschbana och dess koppling till Kokpunkten Actionbad blev uppmärksammat i både lokala som nationella medier innan, under och efter mästerskapet. Genom de publicerade intervjuerna i lokalpress skapades kännedom om mästerskapet och Kokpunkten i olika delar av landet. Denna uppmärksamhet ledde i sin tur till att förra årets vinnare blev inbjuden till SVT:s morgonsoffa dagen innan årets SM-final. Vinnaren blev intervjuad i rikstäckande TV och genererade därmed enorm uppmärksamhet och kännedom om tävlingen och badet. Media i olika former var även och rapporterade direkt från SM-finalen på plats i Kokpunkten Actionbad där bilder och film på anläggningen spreds vidare i diverse kanaler. Kampanjen blev därmed en succé då medias rapportering av SM i vattenrutschbana 2017 kan jämföras med den av ett etablerat svenskt mästerskap. Bland de medier som rapporterade om SM och Kokpunkten fanns: Aftonbladet, Expressen, TV4, SVT (både rikstäckande och lokala kanaler), VLT, Sveriges Radio (både rikstäckande och lokala kanaler), Mix Megapol, RIX FM med mera.