Västerås parker

Care of Haus hjärtar Västerås parker

Uppdraget

Care of Haus fick i uppdrag av Västerås stad att locka västeråsare och turister att uppleva Västerås parker och grönområden. Ett långsiktigt arbete som kräver kostnadseffektiv och lättförståelig information vid flera tillfällen varje år – men som också ger möjlighet till mer information för den som vill.

Målgrupp
Västerås invånare och turister.

Tidplan
Nov 2013 – pågående

#västeråsparker

Vi ville ge västerås parker en egen hashtag för att man lätt ska kunna dela med sig av alla vackra vyer som staden erbjuder även på nätet. Hashtaggen trycktes på det material som togs fram för parkerna. Genom en gerillakampanj med anti-förbudsskyltar i stadens parker spreds kampanjen i sociala medier med över 300 inlägg med positiva kommentarsinlägg. Även traditionella medier uppmärksammade kampanjen. Under sommarbion (se nedan) rullade en ett liveflöde med de taggade bilderna och genererade 400 bilder på glada, biosugna västeråsare.

Sommarbio

Västerås stad bjöd på utomhusbio på stadens nyinvigda citystrand, Lögastrand. Ett sätt att locka nya besökare till stranden och parkområdet. Eventet marknadsfördes genom lokal media och inlägg i stadens egna kanaler. 4 000 flyers delades ut parallellt med en adshelkampanj. Det blev besökssuccé med 900 besökare första kvällen och 1 000 den andra kvällen.

Smultronställen

Genom en utomhuskampanj uppmanades allmänheten att tipsa om sina bästa platser runtom Västerås. De bästa tipsen belönades med sin motivering i stadens officiella smultronställe-guide. Som ambassadörer anlitade vi kända västeråsare som tipsade om sina bästa ställen (Maria Montazami, Pugh Rogefeldt, Looptroop rockers och framlidne nobelpristagaren tomas Tranströmer). Vi utformade kartor och kartställ som placerades ut på ett 30-tal platser runtom i Västerås. Kampanjen görs nu årligen och uppdateras med en enklare digital variant av kartan, samproducerad med Lantmäteriet.

Parkbroschyrer

Västerås stads parker har lite olika inriktningar och vi ville därför belysa deras respektive karaktärer den mer intresserade allmänheten. Efter egen research producerades en broschyr med nya kartor, bilder och illustrationer. Broschyrerna delades ut på de största turistställena i Västerås och tog slut efter tre veckor.

Lögastrand

Vi fick i uppdrag att engagera Västerås invånare i en namngivningstävling för en ny central badplats. Budgeten var begränsad, men kunde utnyttja stadens egna utomhusskyltar. Idén blev att utforma texten ”Är det inte dags att bli odödlig nu?” i stortavlorna med sand från den aktuella stranden. Allt dokumenterades i en kort behind-the-scenes-film som spreds i stadens egna sociala medier. Filmen blev väldigt populär bland Västerås stads 12 000 medarbetare och tävlingen blev en succé med drygt 950 inlämnade namnförslag.

Sommarens första selfie

En utomhuskampanj skulle skapa intresse för Västerås parker inför sommaren. Vi valde att bygga kampanjen kring konceptet ”sommarens första selfie” för att spela på folks vintertrötthet och locka fram lite vår- och sommarkänslor. Idén var att erbjuda invånare i Västerås kommun med omnejd att ta en första sommarselfie framför våran sommargröna stortavla. Många tog sommarens första selfie och citerade copyn: ”Du ska inte tro det blir sommar, ifall inte nån sätter fart, med kameran och tar lite selfies, för då kommer brännorna snart. Du gör så att Facebook blommar, du gör hela Instragram grönt, och snart så har sommaren kommit, för du har poserat så skönt”.