Wayne’s Coffee – nytt kommunikationskoncept

Bakgrund

Wayne’s Coffee är en av Nordens ledande kafékedjor med 120 franchisetagare i fem länder och över 40 000 gäster varje dag i Sverige. Care of Haus är fullservicebyrå för Wayne’s och har jobbat ihop sedan sommaren 2014. Konkurrensen ökar kraftigt på kafémarknaden. Framför allt ökar konkurrensen från utländska och riskkapitalägda kedjor. Wayne’s kommunikation har av tradition mer fokuserat på pris och produkt än varumärke. Kännedomen om Wayne’s Coffe är hög men preferensen har minskat i takt med ökande konkurrensen.

Uppdrag

Att skapa ett nytt kommunikationskoncept som revitaliserar varumärket och särskiljer sig från konkurrenterna.

Searching for the ultimate fika

Arbetet inledes med ett omfattande analys- och strategiarbete. Utifrån nya insikter skapade vi det nya kommunikationskonceptet ”Searching for the ultimate fika” och tog fram en ny grafisk identitet och marknadsplan.

Konceptet ”Searching for the ultimate fika” uttrycker Wayne’s Coffees ständiga sökande i världen efter bättre, roligare och godare fika som de kan servera på sina kaféer här hemma i Sverige och övriga länder. En kombination av det bästa ur den svenska fikakulturen och den internationella kafékulturen.

Utifrån det nya kommunikationskonceptet skapas kontinuerligt nya produktkampanjer, liksom innehåll till Wayne’s egna kanaler.

Kampanjperiod
Start juni 2014 – pågående