En revolution på bästa sändningstid

1970 sjöng soulpoeten Gil Scott-Heron att revolutionen inte kommer att tv-sändas. Det beror på vilken revolution man pratar om. En pågår nu. Den består i att traditionella medier inte längre når den publik som de byggt upp sin ekonomi kring.



Hösten 2014 fick flera tv-kanaler betala tillbaka 20 % av intäkterna till köparna, eftersom de inte nådde utlovad räckvidd. Samma år var bara hälften av de nominerade bidragen i reklamtävlingen Guldägget traditionell, köpt reklam.

Det är två exempel. Du kan förmodligen redan fler.

Krisen pågår för de gamla medierna. Men den ställer också till det för oss gamla reklamare som under alla år varit vana vid att lösa våra kommunikationsproblem genom att trycka ut våra budskap i breda kanaler. Alltid träffar man nån, har vi väl tänkt. Det funkar inte riktigt längre.

Vill man till exempel nå svenska ungdomar mellan 15 och 24 år är räckvidden för tv 39 % (2014). Det vill säga: om vi skulle lägga en bombmatta av reklam i samtliga svenska tv-kanaler, under flera veckors tid, då skulle vi ändå inte nå hälften av målgruppen.

Revolutionen kommer att tv-sändas. Men ingen kommer att titta.

Den smärtsamma insikten är att det inte finns några massmedier längre – ingen ensam kanal där du når alla du vill nå. Det gäller tyvärr inte bara ungdomar. Det är bara de som är först. Och tyvärr finns det inte något magiskt trollspö som vänder utvecklingen. Det är ingen ny mediekanal som alla flyttar till. Tidningsannonser ersätts inte av helsidesbanners.

Den som vill nå ut med ett budskap kan förstås köpa mer plats och mer tid i fler fragmenterade kanaler. Det kostar mer, men på så sätt går det ännu att nå ut. Ett tag till.

Vårt svar är lite annorlunda. Det är också jobbigare och svårare. Men vi tror att det är ett långsiktigt sätt att möta en utveckling som bara kommer att accelerera.

För det första måste vi bygga upp dina egna kanaler. Det kan vara ditt lojalitetsprogram, din Youtube-kanal, din Facebook-sida, en app.

Det tar lite tid. Men när vi lyckats har du inte bara fått en mediekanal som är mer eller mindre gratis att skicka ut dina budskap i. Vi har också byggt en relation med de du vill kommunicera med.

För det andra måste vi använda den data som dessa kanaler genererar för att bli mer relevanta. Det kan handla om att ge ett fullständigt skräddarsytt erbjudande vid exakt rätt tillfälle, eller att ge kundservice i helt nya kanaler.

När vi gjort det är dina kunder inte bara beredda att lyssna. De är också beredda att vara lojala.

Revolutionen sänds redan, men inte på tv.

Låter det vettigt? Skicka ett mejl!